Wat gaan we doen? |
Klimaatadaptatie
Het klimaat verandert; perioden van extreme neerslag en grote droogte wisselen elkaar steeds sneller af. Om overlast en schade te voorkomen treffen wij maatregelen in de openbare ruimte in stedelijk en landelijk gebied en ook bij woningen en bedrijven. Klimaatadaptatie is een dusdanige aard dat we dit zien als een van de speerpunten. In hoofdstuk 3 leest over het investeringsfonds en het vervolg er van, inbedding van speerpunten in de reguliere begroting en bijbehorende budgetten. Vandaar dat deze post hier is terug geraamd.
Circulaire economie
We gaan aan de slag om te komen tot een circulaire economie door onder meer onderzoek naar vraag en aanbod en het opdoen van ervaring (pilots).
Regie op de ondergrond
In de toekomst heeft Ede behoorlijk wat ambities die raakvlakken hebben met de ondergrond, denk hierbij aan de gevolgen van de energietransitie -meer elektra minder gas-, verkabeling van hoogspanningsleidingen, gescheiden rioolstelsels, intensieve datanetwerken, warmtenet, etc. We bereiden een regiedocument voor waarin we ons handelingsperspectief bepalen.
Hondenbeleid
Het hondenbeleid van de gemeente wordt herijkt. Bij de herijking van het hondenbeleid worden de regels voor opruimplicht hondenpoep en agressieve honden aangepast in de APV. Daarnaast zal gekeken worden welke maatregelen en middelen ingezet moeten worden om de overlast van hondenpoep tegen te gaan. Tevens wordt gekeken naar de samenstelling van de uit de hondenbelasting gedekte kosten.
Formatie-uitbreiding rioolbeheer
Ontwikkelingen als het toenemen van het aantal nieuwe woningen en andere panden die aangesloten moeten worden op het rioolstelsel en het afhandelen van het aantal meldingen van wateroverlast vragen om extra inzet. Dekking van deze kosten wordt gevonden in de Voorziening Riolering.
Dekking formatie omzetten onderhoud
In 2017 is bij de uitwerking van het organisatiedeel van de Perspectiefnota 2018-2021 besloten om formatie binnen de afdeling Programmering incidenteel in te vullen met dekking vanuit de onderhoudsbudgetten (exploitatiebegroting). Wij stellen voor dit te continueren. Het gaat daarbij in totaliteit om 3,5 formatieplaatsen.
Snippergroen
De gemeente Ede voert snippergroenwerkzaamheden uit. Het gaat hierbij om de aanpak van illegaal in gebruik genomen gronden door burgers en/of ondernemers. Door het legaliseren van dit gebruik middels verkoop, verhuur, bruikleen, terugname of verjaring wordt het niet gelegaliseerde grondgebruik teruggedrongen. We willen deze werkzaamheden op een professionele wijze uitvoeren en borgen in de organisatie. Tegenover de extra kosten staan inkomsten uit verkoop en verhuur.
Werken in de wijk (wijkposten)
We beschikken over wijkposten waar de professionals van het wijkteam en sociaal team elkaar kunnen ontmoeten en tussen afspraken door kunnen landen. Onder meer door een veranderende huisvestingsbehoefte van het sociaal team en enkele urgente arbo- en veiligheidsvraagstukken is het programma van eisen voor de wijkposten aan verandering toe. Dit leidt mogelijk tot benodigde investeringen op enkele locaties en wellicht zelfs tot de noodzaak te verhuizen
Japanse Duizendknoop
Voor de bestrijding van de Japanse Duizendknoop hebben we in de Programmabegroting 2019-2022 extra middelen uitgetrokken tot een totaal van € 870.000, waarvan u 50% terug ziet in de programma tabel. De provincie Gelderland ziet eveneens de noodzaak om te investeren in de bestrijding. Wij verwachten een provinciale bijdrage van de andere 50%.
Areaaluitbreiding
Jaarlijks komt er in de begroting € 95.000 beschikbaar voor het beheer van uitbreidingen van ons areaal. Met het tempo en de omvang waarmee ruimtelijke projecten tot stand zijn gekomen in de afgelopen jaren, is dit budget niet meer toereikend. Voorbeeld: Kernhem B, Veldhuizen, Het Nieuwe Landgoed, Levendig Centrum, Kazerne terreinen, Spoorzone, ontwikkelprojecten rondom de Spoorzone, Enka, Park Reehorst, Parklaan en Kennis-as, bedrijventerreinen, ontwikkelingen in Lunteren en Wekerom en de planateliers.
Vooruitkijkend zien we een piek in de periode 2019-2022 met de realisatie van grote delen van het spoorzone gebied, kazerne terreinen en Parklaan.
Differentiëren - schoon, heel en veilig
De kosten voor onderhoud in de buitenruimte kunnen omlaag door te besluiten om het onderhoudsniveau naar beneden bij te stellen. Verder kan tussen gebieden in onderhoudsniveau gedifferentieerd worden. Bij het maken van de inschatting is een effect onderkend dat deze maatregel kan hebben op activiteiten die het Samenwerkbedrijf in opdracht van ons uitvoert in het kader van participatie.
Ruim voorafgaand aan de begrotingsbehandeling in november 2019 krijgt uw raad in een voorstel de effecten gepresenteerd van de voorgestelde beleidsmaatregel. Het is aan de gemeenteraad om op dat moment aan te geven wat wenselijk is aan differentiatie van het onderhoud en beheer van de openbare ruimte, waarmee de raad op dat moment ook definitief besluit over de daarbij behorende budgetten. Het bedrag genoemd in deze perspectiefnota is dus indicatief.
Handhaving schades openbare ruimte
Wij willen strikter toe gaan zien op het verhalen van schades aan onze eigendommen in de openbare ruimte.
Reclame in de openbare ruimte
Op termijn zien wij mogelijkheden om de inkomsten uit reclame uitingen in de openbare ruimte te vergroten.
Ontwikkelingen en risico's die niet in een geldvraag zijn opgenomen
Beheer- en beleidsplan kunstwerken
U wordt in 2019 het beheer- en beleidsplan kunstwerken aangeboden, waarin u twee scenario’s worden voorgelegd. Door het vaststellen van het beleidsplan ontstaat een kader voor de aanleg en het beheer van de kunstwerken. Aan keuzes zijn financiële consequenties verbonden.
Beheer openbare verlichting
In 2019 wordt het beleidsplan openbare verlichting aangeboden, hierin worden vier scenario’s voorgelegd.
Door het vaststellen van het beleidsplan ontstaat een kader voor de aanleg en het beheer van de openbare verlichting. Daarnaast ontstaat inzicht in hoeverre we ambities gaan bereiken ten aanzien van de doelen die gesteld zijn in het SER energieakkoord. Aan keuzes zijn er financiële consequenties verbonden.
Wat gaat het kosten? |
| bedragen x 1.000 | |||||
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
In Programmabegroting 2019-2022 onder de streep | ||||||
Klimaatadaptatie | 225 N | 225 N | 225 N | 125 N | 125 N | |
Klimaatadaptatie - voortschrijdend inzicht | 225 V | 225 V | 225 V | 125 V | 125 V | |
Circulaire economie | 50 N | 50 N | - | - | - | |
Regie op de ondergrond | 50 N | - | - | - | - | |
Hondenbeleid | - | 120 N | 120 N | 120 N | 120 N | |
Beleidsontwikkeling - overig | ||||||
Formatie uitbreiding rioolbeheer | - | 91 N | 91 N | 91 N | 91 N | |
Formatie uitbreiding rioolbeheer - dekking | - | 91 V | 91 V | 91 V | 91 V | |
Dekking formatie omzetten onderhoud --> algemene middelen | - | 339 N | 339 N | 339 N | 339 N | |
Dekking formatie omzetten onderhoud --> algemene middelen | - | 339 V | 339 V | 339 V | 339 V | |
Snippergroen | - | 96 N | 96 N | 96 N | 96 N | |
Snippergroen - dekking | - | 53 V | 53 V | 53 V | 53 V | |
Werken in de wijk (wijkposten) | 30 N | - | - | - | - | |
Japanse Duizendknoop - bijdrage provincie | 105 V | 140 V | 140 V | 100 V | - | |
Knelpunten | ||||||
Areaal uitbreiding openbare ruimte 2017-2018 | 218 N | 218 N | 218 N | 218 N | 218 N | |
Areaal uitbreiding openbare ruimte 2019-2022 | 105 N | 210 N | 315 N | 315 N | 315 N | |
Oud voor nieuw beleid | ||||||
Differentiëren onderhoud - schoon heel en veilig | - | 500 V | 500 V | 500 V | 500 V | |
Handhaving schades openbare ruimte | - | 100 V | 100 V | 100 V | 100 V | |
Reclame in de openbare ruimte | - | - | 75 V | 75 V | 75 V | |
Totaal | 348 N | 99 V | 119 V | 79 V | 21 N |